Advance Search

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
African Cities Reader
Arts & Pedagogy
Books & Oration
Cash & Commerce
Chimurenga Library
Chimurenga Magazine
Faith & Ideology
Healing & bodies
Library Book Series
Live Events
Media & Propaganda
Systems of Governance



Moto was founded in 1959 in Zimbabwe’s Midlands town of Gweru as a weekly community newspaper by the Catholic church. From these modest beginnings, Moto fast became one of the most outspoken voices in the liberation war, providing scathing criticism of the colonial government and support for African nationalist parties. Banned by the British regime in 1974, it re-emerged in 1980, first as a newspaper and then as one of the first magazines to provide content in ChiShona, SiNdebele and English.

Moto faced a new set of challenges in the post-liberation era. Firstly, it needed to make the transition from the campaigning stance it adopted in the days of UDI, to a critical, independent voice in the era of majority rule. Under a mandate of being “the voice of the voiceless and defender of the downtrodden”, it switched its focus to issues generally marginalised by the state-controlled press, running socio-economic and human-interest stories, often set in rural communities. The magazine also had to negotiate the sometimes awkward relationship between its church base and its outspoken political stance. In this regard it regularly ran features on the formation of the African clergy, paying particular attention to the elevation of Africans to the hierarchy and the ranks of the canonized. Despite ongoing economic difficulties and opposition from the Mugabe government, who made several attempts to shut down the publication, Moto‘s readership continues to grow, amongst intellectuals, professionals and students, as well as rural readers.

traduction française par Scarlett Antonio

Moto a été fondé en 1959 par l’église catholique dans la ville de Gweru dans les régions centrales du Zimbabwe comme un journal hebdomadaire local. De ses débuts modestes, Moto est vite devenu une des voix les plus franches dans la guerre de libération, procurant une critique acerbe du gouvernement colonial et un soutien pour les parties nationalistes africains. Interdit par le régime britannique en 1974, il refit surface en 1980, en premier comme un journal et ensuite comme un des premiers magazines à offrir un contenu en ChiShona, SiNdebele et en anglais.

Moto affronta une nouvelle série de défis durant la période post-libération. Premièrement, il avait besoin de faire la transition de la position de campagne qu’il adopta dans les jours de l’UDI à une voix critique, indépendante pendant la période du gouvernement majoritaire. Sous un mandat en tant “la voix des sans-voix et le défendeur des opprimés”, il détourna son attention sur les sujets généralement marginalisés par la presse contrôlée par l’état, présentant des faits socio-économiques et à intérêts humanitaires, survenant souvent dans les communautés rurales. Le magazine devait également négocier les relations parfois délicates entre sa fondation chrétienne et sa position politique clairement exprimée. A cet égard, il publiait régulièrement des articles sur la formation du clergé africain, payant une attention particulière sur la promotion des africains à la hiérarchie et aux rangs des canonisés. En dépit des difficultés économiques continues et l’opposition du gouvernement Mugabe, qui tenta de nombreuses fois d’arrêter la publication, le nombre d’abonnés au Moto continue de croître parmi les intellectuels, les professionnels et étudiants, ainsi que parmi les lecteurs du secteur rural.


Bishop Haene established Moto magazine in Gwelo in conjunction with the Catholic African Association. It was edited by Paul Chidyausik in the late 60s and 70s, Onesimo Makani Kabwezaand saw Moto through Independence becoming one of the first Zimbabwean journalists to break the “culture of silence” around Zimbabwean government under Robert Mugabe. Tangai Wisdom Chipangura is the current editor-in-chief.


  • Moto and the populist and politically-minded Parade were the only magazines at independence that targeted a “black readership”. Like MotoParade continued after Independence first taking on a tabloid format then moving to hard-hitting investigative news. In 1991, socially-mined popular magazine Horizon, established by former Parade editor, Andy Moyse, joined the ranks of Moto and Parade.


Similar Posts:

    None Found
Share this post:
No comments yet.

Leave a Reply

Latest in store

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial